Startsida Aktiviteter Kost Mental träning och Mindfulness Massage För företag Kontakt

Genom avslappning känner du dig lättare och piggare.
Genom avspänning kan du förebygga och lindra värk i nacke, axlar, käkar, rygg och huvud.

 

Alla har en medfödd förmåga att slappna av, men kanske har du, precis som så många andra, glömt hur man gör.

Med hjälp av olika avspänning/avslappnings metoder kan du plocka fram det du en gång kunde.
Du kan exempelvis använda djupandningen när du sitter i bilkön, du kan meditera på tunnelbanan eller så kan du göra lätta rörelser på jobbet.

Det är först när du börjar använda avslappningsövningar regelbundet som effekten kommer.
Det fungerar bra för många med små avslappningsövningar under den aktiva dagen och längre stunder avspänning när man har det lugnt omkring sig.

Mental träning motverkar stress på ett effektivt sätt och gör att du mår bättre med dig själv.
Målet med metoderna är inte att du ständigt ska gå omkring och vara lycklig. Det är viktigt att känna på de olika känslorna i livet.
Men du måste så småningom ta dig igenom jobbiga stunder och meditation, avspänning och avslappning är bra verktyg till detta.


De olika metoder som vi utövar är:

  • muskulär avslappning där du spänner muskeln ett par sekunder och slappnar sedan av.

  • djupandning, man andas in genom näsan och låter sedan luften pysa ut genom munnen så att utandningen blir lätt och långsam.

  • visualisering av inre rum, man tränar att se ett rum eller en plats som känns tryggt och lugnt.

  • pausrörelser som med en behaglig rytm hjälper dig att slappna av.

  • meditation där man låter tankarna komma och gå samtidigt som man fokuserar på ett ord, en bild eller ett ljud, då vilar både muskler och tankar.


Tillåt dig en stund för dig själv och ditt inre.